En fredags prinsesstårta!

Godkväll!

Idag bakade jag en prinsesstårta och gjorde röda rosor i marshmallowfondant.
Jag är lite eller okej jag erkänner : galen i tårta i alla former! Både att göra dem och att äta dem och idag var jag tokigt sugen på båda delarna. Och så blev det, mums så gott och roligt att baka den var det!

Jag har startat en till blogg, jag funderar på att börja blogga där istället och kanske flytta över recepten dit. Ska fundera nån dag till på det men just nu lutar det åt det. Hittills har jag gjort lite olika flikar där med bilder härifrån men ska troligen bli recepten med.
Titta in där vett ja : ) http://dromkaka.blogspot.com




Tårtbotten:

4 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Vispa med elvisp äggen och sockret i ca 5-7 minuter.
Vänd sedan med en slev ner övriga ingredienser så att det blandas men vispa ej för då försvinner luften ur smeten. Smörj och bröa en springform. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader ca 40 minuter.



Vad tycker ni om att jag kanske börjar blogga där istället? Rätt lik adress ivarjefall ; ) men jag ska ju självklart ändå ha kvar den här om jag nu bestämmer mej för att börja skriva på den andra istället...

Hoppas ni haft en härlig och god fredag med!
/ Sandra

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Mmmm =) Superfin! Gulligt med den röda rosen, ser lyxigt ut <3

2011-09-02 @ 22:22:08
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Katarina

Söt tårta! Andra bloggen ser mycket fräsch ut :)

2011-09-03 @ 05:34:04
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Lina

Hej! Jag har ett problem som återkommer varenda gång jag gör cupcakes, spelar ingen som helst roll vilket recept jag följer. Det blir alltid samma sak. Mina cupcakes blir höga/toppiga, spruckna och får en hård yta. Varje gång. Jag har provat allt jag lösningar jag hittat;



- minskat på bakpulvret (har halverat dosen, utan resultat)

- sänkt värmen på ugnen

- haft i mer mjölk

- gräddat i mitten av ugnen



UTAN RESULTAT! Vad ska jag ta mig till? Jag hoppas verkligen att du vill ta dig tid att svara, för nu efter 10 misslyckanden under en vecka har jag ingen lust att prova längre, det känns rent värdelöst att fortsätta försöka. Skulle betyda riktigt mycket om du ville hjälpa mig lite. :)



MVH Lina

2011-09-03 @ 17:42:57
Postat av: Sandra drömkaka

(Min nya bloggadress ovan :) )

Tack för kommentarerna, blir så glad :)



Lina: Hmm, det lät konstigt att de blir höga,spruckna och får hård yta. Det ska de ju inte! Och du har alltså provat flera olika recept?!

De recept som är bäst om man ska göra cupcakes och få en mjuk saftig cupcake är de som innehåller gräddfil, fil eller cremé fraiche (och ibland lite mjölk också). Dessutom ska helst smöret bara vara rumsvarmt och inte smältas då blir de också lättare saftigare.



Hoppas mina tips kan hjälpa dej något??



Och lycka till!

Vänliga hälsningar Sandra

2011-09-04 @ 18:32:02
URL: http://dromkaka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0