Chokladbiskvier

Mmm, säger jag då bara! Chokladbiskvier är fortfarande en av mina absoluta favoritbakverk, de är så goda att jag aldrig blir less dem!

Bakade dessa godingar för några dagar sedan, jag tycker att ni ska ta & baka dem på direkten med! : )



Chokladbiskvier
30 st
400 g mandelmassa
3 äggvitor
2 ½ dl strösocker 
»Rör ihop & kör med elvisp 1 minut, till en smet utan klumpar.

♥ Spritsa sedan ut runda klickar på bakpappersklädd plåt. Låt torka 30 minuter.
♥ Grädda sedan i mitten av ugnen på 175 grader 14-20 minuter, tills de är ljusbruna.
♥ Låt kallna på plåten. Vänd dem sedan då smörkrämen ska bres på, så att du får den plana sidan att bre på.

Chokladsmörkräm :
400 g margarin
3 dl florsocker
5 tsk vaniljsocker
5 äggulor
7 msk kakao » Rör ihop allt med elvisp till en kräm.

Garnering: Smält 250 g blockchoklad över vattenbad i djuptallrik.
Doppa biskviernas yta så smörkrämen blir täckt.


Ha nu en fin & god kväll : )


Kommentarer
Postat av: ☆ Josefin Bellini ☆

ser supergott ut :)

2010-04-08 @ 20:43:07
URL: http://minibellini.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh, vad fina de ser ut! Hoppas allt är bra med dig!

2010-04-09 @ 16:39:03
Postat av: Annica

Hej! Vill först och främst säga att du har en fin blogg och inspirerar mig mycket :) Ser att du bakat prinsesstårtor och tänkte jag skulle försöka mig på det.. Undrar om du har något tips när man ska kavla ut locket till tårtan? Och en fråga till: om man vill göra en prinsesstårta fast med maräng och banan, hur ska man lägga lagren, och tror du man ska ha vaniljkräm eller hallonsylt i den? Tacksam för svar :)

2010-04-09 @ 19:27:32
Postat av: Daniella - BakeCake

åh så fina dom var! dom var verkligen perfekta! undra om jag ska ta mig till affären och köpa lite mandelmassa för att testa dom i eftermiddag för det såg ju riktigt gott ut! hoppas du har haft en jätte skön helg! kram!

2010-04-11 @ 10:15:07
URL: http://bakecake.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Hej Annica & tack för din fina kommentar, blir så glad :) !

Mitt tips då man kavlar ut marsipanen är att ha lite florsocker, potatismjöl eller maizena under så att den inte fastnar. Och sen då du kavlat den så tunn och stor du vill ha locket så kan du rulla upp den på kaveln och sen rulla ut den över tårtan.



Hm svårt att säga vad som passar bättre, jag tycker båda passar till banan! :)

Du kan ju ha tre runda marängbottnar,på en banan, en hallon/vaniljkräm och en grädde, kommer bli smaskens!

Är det nå annat du undrar är det bara fråga :)

2010-04-11 @ 15:30:49
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Annica

Åh tusen tack för tipsen!! Var så insnöad på att man tvunget måste ha sockerkaksbotten/tårtbotten för att det är en tårta, men detta låter ju kanon med enbart maräng! Rekommenderar du att göra egna marängbottnar eller det är för svårt/tidskrävande?

2010-04-11 @ 17:05:10
Postat av: Sandra drömkaka

Varsågod bara roligt att få frågorna :)

Marängbottnarna tycker jag absolut du ska göra själv, rita rundlar på bakplåtspapper och spritsa eller smeta ut marängsmeten och sen bara in i ugnen :)

Lycka till :)

2010-04-13 @ 15:54:30
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Nina

Åh, vad snygga de är! Jag vill baka NU! Fast jag får nog vänta till imorgon bitti åtminstone=)

2010-04-13 @ 22:57:10
URL: http://laktosfritt.wordpress.com
Postat av: Emilia

Åh jag älskar chokladbiskvier!

2010-04-18 @ 14:28:22
URL: http://emiliaper.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0