Kladdkaka med mörk choklad och marshmallows

Goddag!

Här kommer den så himla goda kladdkakan med mörk choklad och marshmallows jag bakade i tisdags.
Den här borde ni baka nu på direkten, en favorit helt klart!
Har då just bakat ännu en ny variant av kladdkaka som just står och svalnar.
Så även den kommer upp på bloggen om någon dag med. Och brödet som jag bakade i tisdags med såklart!



Kladdkaka med mörk choklad och marshmallows
200 g mörk blockchoklad
200 g smör eller margarin
4 ägg
4 dl socker
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
3 dl vetemjöl
Valfri mängd marshmallows



Ugn 175 grader.
Smörj och bröa en springform.
Smält smöret i kastrull och bryt ner chokladen, rör om tills allt är smält.
Ta fram en bunke och knäck ner äggen. Tillsätt salt,vaniljsocker och socker, vispa poröst.
Blanda ner bakpulver,vetemjöl, kakao och smör/choklad-blandningen.
Häll ner smeten i formen och strö över en stor hög med mashmallows.
Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter.

Låt svalna och ställ den sedan en stund i frysen innan uppskärning av bitar då den är väldigt kladdig.
Servera gärna med vaniljglass eller grädde till!




Nu ska jag börja packa, för imorgon afton är det jag som sätter mej på flyget tillbaka till Stockholm!

Ha en fortsatt finfin dag, det ska jag : )

Kommentarer
Postat av: Katarina

Mums!

2011-07-28 @ 14:56:09
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Ser otroligt gott ut, marshmallows och choklad är alltid en vinnarkombination =)

2011-07-28 @ 18:41:24
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Anna/Frostrosor

Oj, vilken härligt stor kladdkaka! Är ju som en dubbelsats! Hur blir den i konsistensen, tänkte på bakpulvret? Min får ju gärna vara rinnig, haha! Som att äta smet! :-) Har ju minimarshmallows hemma, borde prova i helgen! Aldrig fel med en kladdis!

2011-07-29 @ 21:49:51
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0