Sött goda & gammeldagsa stekpannebröd

Idag var det inte ett väder att hurra för så jag & Joels stora planer om att ta tag i livet skjuter vi på tills imorgon!
Istället bakade jag så himla goda gammeldagsa stekpannebröd!

Smakade på dom direkt efter vi ätit middag, kunde inte hålla mej till kvällsfikat heller ; ) ! 
& jag ville bara ha mer & mer! Bra betyg alltså! 
Kanske beror på att det är 2 dl socker i dem...
Påminner i smaken om min farmors bröd, hennes tekakor var lika söta & goda!



Sött goda & gammeldagsa stekpannebröd
5 dl mjölk
2 dl socker
100 g smör
25 g jäst
½ msk salt
1 msk bakpulver
5 dl vetemjöl
10 dl rågsikt



♥ Smält smör i kastrull & tillsätt mjölk och socker. Tillsätt jäst & bakpulver vid fingervärme.
♥ Häll över i en bunke & blanda i vetemjöl och rågsikt till en smidig deg. Knåda 5-10 min & låt den sedan jäsa 30 min.
♥ Rulla den sedan till rulle & forma golfbollsstora bollar. Platta ut dem på mjölat bord, kavla & nagga dem tunna.
♥ Stek i stekpanna ca 1-2 min sida på hög värme, men inte högsta.


Ta & baka dessa NU!
För de här bröden är verkligen så goda att de är på toppen av min brödlista! : ) Mums mums!

Kommentarer
Postat av: Snotra

åh, va häftigt o göra brödet i stekpannan!! De e ju som o steka plättar, så de borde ja väll klara av ;) Skit ja måste prova nått av alla dina bröd!! Är så less på det man köper på affärerna jämt!!! :)



Jag trivs jättebra :) Nu när ja fått upp nästan alla kartonger så blev de som så mysigt o härligt :) blev riktigt bra faktiskt, slipper gå så långt när ja ska nånstans o så (från datorn till soffan till sängen heheh ;) )

kram

2009-03-02 @ 21:21:59
URL: http://www.snotra.wordpress.com
Postat av: Kalasgott

Sv: Ja den blir såååå mycket godare! Fast jag tycker den är god obakad också, men inte i närheten av hur god den blir när man ugnsbakar den förstås.. Så testa vetja, du kommer inte att ångra dig! :-)



Jag älskar stekpannebröd och dina ser verkligen supergoda ut!

2009-03-05 @ 17:20:26
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0