Underbart goda havrekex

Bestämde mej dagen innan julafton för att baka havrekex & har sedan dess hunnit göra dem 3 omgångar, så goda är de med smör & ost!

Havrekex är för mej & min familj något man jämt fått fika hos farmor då hon levde, det och sju sorters kakor, tre sorters bullar, limpa, tekakor och ibland även tårta på det!
Det är nog därifrån jag blivit bortskämd med stort & gott utbud hihi.
 
Hon var en pärla på allt min farmor och särskilt baka, jag ska öva upp mina skills så att de en dag är nästan lika bra som hennes!

Det här är inte hennes recept men dom påminner ändå mycket om dem!

Jag valde att göra mina med hälften dinkelmjöl och hälften vanligt vetemjöl. Men det är en smaksak, kanske vill du hellre ha grahamsmjöl eller rågmjöl i dina huvudsaken de blir beroendeframkallande goda ; )
 
Underbart goda havrekex
150 g smör eller margarin
2½ dl mjölk
6 dl havregryn
1,5 dl dinkelmjöl, gärna Dinkelbodens ekologiska!
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk socker
½ tsk salt

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Sedan smältes smör/margarin i en kastrull på spisen.
Då det smält häller du i mjölken & värmer tills det nästan kokar.
Mät upp havregynen i  en bunke & slå över smöret & mjölken.
Rör om och låt det stå & svalna & svälla i bunken.
Efter det tillsätts de två mjölsorterna, bakpulver,socker & salt.
Arbeta ihop till en deg. Ta sedan hlav degen & kavla ut först med en vanlig kavel och sedan med en kruskavel.
Tryck ut valfria formar, jag använde stora drickesglas.
Brukar bli två plåtar av degen och cirka 25-30 stycken.

Grädda i mitten av ugnen ca 15-20 min beroende på hur gyllene du vill ha dem!

Njut sedan av dem med smör & ost, leverpastej eller annan favorit! Passar utmärkt till mjölk eller thé!
Hoppas dom uppskattas lika mycket av dej som de gör av mej!

/Sandra


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0