Leilas choklad cupcakes med chokladfrosting

Godkväll!
Då var det fredag igen.
Känns som det varit fredag hela veckan i tre veckor nu med alla högtidsdagar! Me like!

Imorse innan jag åkte på landet igen efter en social dag i stan på torsdagen var jag & shoppade fina muffinsformar och annat inför bakningen.
Tänka sig vad mycket fina grejer för bakning det finns, kunde ju önska man hade obegränsat med pengar, oj vad som skulle inhandlas då!

Bestämde mej för att det idag skulle bakas ett recept ur boken A piece of cake av mysiga Leila Lindholm.
Hon är helt klart min favorit tv-person med delad plats av Ernst såklart!
Dom två är kreativa som få & ser potential i det som de flesta andra ser som skrot. & hur underbart är inte det egentligen?!

Dessa smaskiga Chocolate cupcakes med chocolate frosting blev det alltså, chocoholic som jag är!



12st cupcakes stod det i boken men jag skulle tipsa om att göra 14st då de lätt jäser över i ugnen.

3 ägg
2½ dl socker
1tsk vaniljsocker
50 g smör eller margarin
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
100 g mörk choklad (jag använde mörk blockchoklad)

Ugn 175grader.
Vispa ägg, socker & vaniljsocker vitt & poröst.
Smält smöret, häll i gräddfil & kaffe rör ner i smeten.
Tillsätt sedan vetemjöl, kakao & en nypa salt.
Hacka chokladen grovt & smält över vattenbad, häll över smeten & vispa om lite.
Ta en plåt, placera ut ca 14 st formar & fyll formarna till 2/3 med smet.
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter & låt svalna.

Blanda medan cupcakes svalnar frostingen.

60 g mjukt smör eller margarin
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl kakao
100 g philadelhiaost
1 msk varmt kaffe

Rör smör,florsocker, vaniljsocker, kakao & osten krämigt. Rör sist ner kaffet.
Bred frostingen på cupcakesen & dekorera med t ex strössel eller som jag gjorde med gelehallon!




Visst blev dom söta? : )


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Underbart, alldeles alldeles underbart! (lånar E:s dator och får fatta mig kort) Inspirerade och fyllt av dig. Kort sagt; underbart!

2009-01-10 @ 20:17:54
Postat av: Jannice

Shiit vilken bakare du har blivit!! :D Jag undrar bara när du ska komma hit och bjuda på lite?? ;D;D

2009-01-11 @ 14:07:45
URL: http://www.snotra.wordpress.com
Postat av: Danielle

Dom där ser väldigt goda ut, jag har faktiskt inte prövat dem själv, trots att boken är helt sönderbläddrad, ska bli ändring på det. Ser att de kan ha sjunkig ihop lite, och tänkte bara komma med ett litet tips, cupcakefanatiker som jag är. När du sticker dem ska det inte komma upp några smulor med stickan, annars är de inte riktigt färdiga och då sjunker de ihop efter en stund. Jag vet inte om du vet heller att Leila alltid bakar med varmluft och därför ska man på vanlig ugn alltid lägga till några grader när man gör hennes recept. Åh, nu blev jag sjukt sugen på Chocolate cupcakes...

2009-01-12 @ 11:32:54
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com
Postat av: Jannice

Hmm ja gud ja vet int va ja vill ha! Finns ju så mycke gott som ja inte vet om :D Finns de nå mumsigt me typ nötter o choklad!? :D Ja såg den där browniekladdkakan me jordnötter. Den såg ju riktigt mumsig ut!!!!!! :D

2009-01-12 @ 14:38:24
URL: http://www.snotra.wordpress.com
Postat av: Danielle

Hej igen!

Jag bakar oftast med mjölk för att det finns hemma. Har prövat det mesta, kesella, gräddfil, yoghurt, fil och mjölk funkar alltid medans de andra kanske beror lite på vad man ska ha för smaksättning. Jag bakar alltid i en muffinsplåt, tycker det blir så mycket bättre. Funderar på att köpa mig en minivariant, de är ju så himla söta!

2009-01-12 @ 16:44:13
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com
Postat av: Emma

Jätte fina!

Jag har gjort dessa cupcakes och nomnom! Huuur goda som helst! Jag kan sitta och käka upp hela skålen med frosting för den är föör god alltså :) hihi

2009-08-02 @ 19:47:06
URL: http://www.cupcakesnstuffs.blogspot.com
Postat av: Everyday is Candyday

Ser riktigt goda ut :)

2009-12-03 @ 17:35:17
URL: http://everydayiscandyday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0