Succékaka

Hejsvejs!
Då var det lördagafton igen!
Den här dagen har gått så fort trots att jag vaknade tidigt i morse & roade mej med att se b:iga talkshows som ja, va hette den nu då?!
Jo Rachel Ray, den kändes som en smygkopia av Martha Stewart fast som sagt b:ig!
Sedan bar det av vid 9 med (ursäkta uttrycket Joel) Skruttsaaben mot Svansele, 6 mil in i skogen jajemen!
Här är det så underbart fridfullt & vackert, älskar att vara här!

Som varje gång man är i Svansele så har vi godfikat och ätit efterätt ett antal gånger redan, helmumsigt  ;). 
&  idag har jag faktiskt stått för två av godkakorna själv!

Jag har bakat två av mina favoritkakor här.
Chokladkakan med chokladglasyr :Succékaka och en saftig Chokladkokoskaka.

Så idag lägger jag upp Succékakan, mer hinner jag inte nu utan Ni får bärga till den supergoda Chokladkokoskakans inlägg imorgon ; ) .



En Äkta Succékaka
Ugn 175 grader
200 g smör
3 dl socker
2 ägg
1- 1,5 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Glasyr : 2 dl grädde, 2 dl socker, 2 msk sirap, 100 g mörk blockchoklad & 100 g smör.

Börja med att smälta smöret i en kastrull, ta av den från värmen & rör ner socker & ägg.
Sedan blandas kakao, vetemjöl, vanilj & bakpulver en bunke. Häll ner kastrullens smet i bunken & rör om.
ta ett bakpapper och vik så det blir en form på ca 35*20 cm och bred smeten som ett jämnt lager där i.
Grädda 15-20 minuter & vänd sedan kakan upp och ner på ett bakpapper.

Glasyr: Blanda grädde, socker, sirap & blockchoklad i en kastrull. Låt den koka under omrörning ca 10-15 minuter tills den tjocknat & chokladen smält.
Ta av kastrullen från spisen & vispa ner smöret i små klickar.
Låt glasyren svalna lite och bred den över kakan, strö sedan flagad mandel över.




Som sagt är det här en kaka väl värd sitt namn, tror den går hem hos minst 99% av Sveriges belfokning!
& den procent som inte skulle gilla den kan jag inte förstå, men isåfall gillar de säkerligen inte choklad och det är ju inte annat än oförståligt ; )

Ha en fin lördagkväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0