En dag av snöstorm & morotskaka med glasyr!

Idag är det snöstorm som tusan här i lilla Kusmark & även i Skellefteå tydligen.
Snön väller ner & det blåser dessutom oerhört mycket enda sedan kl 20 igår kväll.
Huvvaligen -10 grader också!
Igår kvittrade ju fåglarna och det var vårväder & sol på dagen, vad hände?!

Ja ja, vad passar inte bättre då än att vara inne & baka?!
Har man ju en perfekt anledning att bara vara inne, baka & mumsa godsaker ; )

Idag bakade jag en helt BEDÅRANDE kaka.
Joels mamma Agnetha brukar göra dem & sen dess jag smakade hennes så har jag älskat detta bakverk!



Bedårande god Morotskaka med glasyr
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 dl olja
6 dl rivna morötter

• Vispa ägg & socker poröst.
Tillsätt övriga ingredienser, smörj sedan en långpanna.
• Grädda i ugnen på 150 grader, mitten i 35 - 40 minuter.

Glasyr (som jag slängde ihop den ) : 
200 g Philadelphiaost
100 g margarin
4 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker

• Blanda ihop allt & ta elvispen och kör tills den blir fin.
• Bred på kakan då den svalnat.



Ikväll blir det filmmys & massa godsaker med Joel, är som fredag hela veckan ; ) !
Kram på Er!

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack för underbara recept, ville bara skriva att du har en jättefin o härlig blogg, me like! ;)

2009-02-07 @ 15:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0