Vitt matbröd

Hej på Er denna söndagafton! : )
Helger springer som sagt iväg, självklart har jag bakat en del, men mest chokladbollar hihi!
Men ska ta & baka något gott nu också hade jag tänkt hmm vad...

Här har Ni en riktigt god limpa, det sista vi bakade i skolan denna vecka.
Smakar & ser ut som en Skogaholmslimpa, mycket mumsig & fin! 



Vitt matbröd
2 formfranska (limpa) / 35 kuvertbröd
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1 tsk salt
2 tsk strösocker
12 - 13 dl vetemjöl
1 st ägg till pensling

Smält smör i en kastrull, häll i mjölken & värm till 37 grader.
Smula sönder jästen i en bunke & lös upp den i lite av degspadet.
Tillsätt nu resten av degspadet, salt, socker & nästan allt mjöl (spara lite till utbakning).
Arbeta degen tills den är smidig & släpper bunken.
Ta upp degen på mjölat bakbord & knåda den. Forma till 2 limpor eller 35 kuvertbröd.
Lägg dem på plåt med bakplåtspapper & jäs i 20-30 minuter, övertäckta.
Pensla med uppvispat ägg.
Grädda limpor 200-225 grader i ca 25 minuter.
Kuvertbröd 225-250 grader ca 10 minuter.



Hörs snart, ha en härlig söndagskväll!


Kommentarer
Postat av: Andreas

:) Ser väldigt god ut !

2009-08-30 @ 19:56:24
Postat av: åsa - hello sugar!

såg precis ditt sms! :) till veckan blir bra, jag tror jag kommer ha det lite lugnare än förra veckan i alla fall. :) säg när det passar dig, det enda jag har inbokat är min kurs imorrn kl 16 och ett almimöte på onsdag kl 15. :)



gott med limpa! får ni ta hem allt ni bakar på skolan?

kram kram!!

2009-08-31 @ 00:36:34
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Molly

gud vad gott detta bröd såg ut att vara :)



din utbildning låter rolig att gå :) du får hojta till den dagen då du öppnar eget ;) då kommer jag :)



jag antar att det är skola för hela slanten för din del den här veckan, fast du kanske hinner göra något annat kul också?! :)

ha det fint! kramar

2009-08-31 @ 15:46:39
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Hanna

Låter som en jätterolig utbildning! Är säker på att du kommer klara det galant och att du kommer få din dröm i uppfyllelse;)



Ha en bra kväll!

Kram Hanna

2009-08-31 @ 20:42:31
URL: http://sweethanna.blogg.se/
Postat av: Pernilla

oj vad du hinner med på bara några dagar :D du verkar trivas i skolan iaf, bra det! jag är fortfarande så avis!

2009-08-31 @ 21:52:55
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Vilket fint bröd du gjort! Det ser verkligen supergott ut!

2009-09-01 @ 08:30:44
URL: http://www.helenaljunggren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0