Whoopie pies

Godkväll!

Idag har jag hunnit baka en massa, massa! Igår med!
Igår bakade jag bland annat mjuka chokladkakor med vit glasyr och ringlad mörk choklad. Recept och bild här http://dromkaka.blogg.se/2009/february/kan-man-tanka-sig.html
Idag bakade jag en massa nytt, som Whoopie pies ett amerikanskt litet bakverk.
Och så bakade jag en limpa med skållning och en kladdkaka med mörk choklad och marshmallows. Recept och bilder kommer självklart på dem med, goooda!

Whoopie pies är amerikanarnas svar på macarons / makroner och är visst minst lika populära där som cupcakes!
Personligen så förstår jag inte hypen efter att ha smakat dem. Då är då t ex kladdkaka 100 gånger godare enligt mej. Men smaken är som baken och tur är väl det?!



Whoopie Pies med vaniljsmak och chokladganache-fyllning
ca 50 kakor 25 dubbla
100 g rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
1 rumsvarmt ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt (jag skulle tipsa om att minska till mindre än ½ tsk)
½ dl mjölk



Ugn 175 grader. Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tillsätt ägg och rör om tills det är blandat.
Rör ner alla torrvaror. Avsluta med att blanda i mjölken, rör om försiktigt. Droppa eventuellt ner någon droppe pastafärg eller karamellfärg.
Spritsa ut runda pluppar på bakpappersklädd plåt, som en femkrona stora.
Grädda kakorna i nedre delen av ugnen (nära mitten) 8-10 minuter. De ska inte få färg.



Chokladganache:
1,5 dl vispgrädde
225 g choklad
Värm grädden i kastrull och blanda ner chokladen. Låt det puttra lite, ta sedan av från plattan och ställ i kylen.
När ganachen är kall; bred ut över en kaka och sätt ihop med en annan.



Nu är det snart läggdags, ska fortsätta läsa på boken Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann!
Godnatt : )

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Jag bara måste prova att baka whoppiepies, det blir liksom aldrig av! Ser fantastiskt gott ut =)

2011-07-27 @ 23:13:37
URL: http://daedalsmat.sajto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0