Saftig mjuk chokladkaka med vit glasyr och ringlad choklad

Att det är "Alla Hjärtans dag" idag!

Den här dagen är nog den enda högtidsdagen på året som jag verkligen inte röstar för att ha kvar!
Tycker den är riktigt överskattad & jag firar den inte med något särkilt trots att jag har kille.
Vi kunde väl döpa om den här dagen till något annat roligare?
Typ Lilla Julafton & så kunde man få fira den likadant som själva julafton, så man slipp vänta så länge på någon rolig högtid ; ) !

Bakade denna mumsiga kaka idag, husägare som vi är nu jag & Isabell hehe.



Saftig chokladkaka med vit glasyr & ringlad choklad
4 ägg + 6 dl socker » Vispas ihop först.
3 dl vetemjöl
9 msk kakao
2 tsk vanilj
2 krm salt
100 g mörk blockchoklad hackad i små bitar
180 g smält smör » Blanda sedan ner alla andra ingredienserna & rör om.

Glasyr : 150 g smält smör, 4 dl florsocker, 3 msk grädde, 2 tsk vanilj » Blanda ihop till en jämn glasyr.
100 g smält mörk blockchoklad till att ringla över då glasyren stelnat.

♥ Grädda i smord långpanna, 200 grader i mitten ca 20-25 minuter.
♥ Bred över glasyren med en slickepott då kakan svalnat & ringla sedan chokladen över.

Ikväll blir de movienight, då jag & mitt fina sällskap inte heller är något fan av Melodifestivalen!
Hej på Er KakVänner!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Tack tack :)

Jo, tiden går väldigt fort. Har redan vare här en månad. Nja, har väl inte planerat sommarn. Men det blir nog att jobba iaf. Tjänar jag mycke pengar här så vill jag hellre göra nå roligt med dom :) Nu är det inte länge kvar till Stockholm heller. Hur känns det? Börja du int va nervös? ;)

2009-02-15 @ 19:51:05
URL: http://jjohannaalindholm.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej Sandra! Du var mig en flitig kakbakare - här finns ju hur många godsaker som helst!

2009-02-16 @ 13:33:31
URL: http://www.annikas-smaskens.blogspot.com
Postat av: Chokladbloggen

Åhhh nu har jag suttit hur länge som helst och dreglat. Funderade på vad jag ska baka härnäst. Denna såg väldigt lovande ut. Men väldigt stora proportioner av alla ingredienser, blir det en stor kaka?

2009-07-28 @ 12:53:26
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Svar till Chokladbloggen:

Vad glad jag blir du dreglar hihi för det är den effekten jag vill ha, är likadan själv & dreglar över bilder :D !

Proportionerna är stora för att det blir en långpanna full med ljuvliga kakor!



Ta & baka den,du kommer verkligen inte ångra dej kan jag säga, oss chokladälskare emellan :)

2009-07-28 @ 17:20:10
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0