Operatårta

Godagens,

Till mitt kalas i fredags bakade jag bland annat denna Operatårta. Så gott och så roligt att göra, bakning är som två flugor i en smäll.








Tårtbotten
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk ekologiskt vaniljpulver eller 1 tsk vaniljsocker
7 msk kokande vatten

Vispa ägg och socker vitt och fluffigt 5-10 minuter.

Vänd ner mjöl, bakpulver, vanilj och vattnet. Rör försiktigt om.
Smörj och bröa en rund springform och häll ner smeten.
Grädda i ugnen på 175 grader i ca 35-40 minuter.
Lägg ett bakplåtspapper på ett galler och vänd där tårtbotten upp och ner.
Ta loss formen och låt bottnen svalna innan du delar den i 3 bottnar.

Lager ett : Bred hallonsylt över.
Lägg på botten två och bred där över kall vaniljkräm.
På med sista botten och bred tjockt lager med grädde runt hela tårtan.
Kavla marsipanen tunt, använd florsocker så den ej fastnar i bordet. Rulla upp den på kaveln och rulla ut den över tårtan. Dra och släta marsipanen. Skär loss det som är över och de
korera tårtan fint!

Blommorna jag har på tårtan gjorde jag av marsipanen som blev över efter att ha täckt tårtan med.
Så tyvärr hann de inte torka nog men det blev på med dem ändå!
Sugarpaste är enklare egentligen att använda vid sockerblommor men hade ingen hemma.
Sen spritsade jag små gräddblommor runt  hela tårtan för att få en inramning.

Den supergoda pajen uppdaterar jag snart!
Hej!


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Den ser jättegod ut.

2010-07-18 @ 12:58:14
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Linda

jättefin tårta, gillar färgen på blommorna

2010-07-19 @ 07:06:35
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Tina

Har hittat din underbara bakblogg! Älskar att baka så kul att se din blogg med ny inspiration!! Du är superduktig!

2010-07-20 @ 22:40:02
Postat av: Barbro, Sofie&Karin

Ahh, det var annat än vår enkla tårta det...

2010-07-20 @ 22:56:53
URL: http://matlagarna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0