Plättar med sylten på, det är så gott & få.

Vi kokade sylt också förr i veckan, är ju så gott med hemmakokad jordgubbssylt.
Enkelt dessutom.
& utmärkt till plättälskaren ,alltså jag.
Jordgubbssylt,vispad,sockrad grädde på nygräddade plättar mmm!

Annars har vi av smördeg bakat franska bakelser som vi fick fylla med allt från vaniljkräm, bär & vispgrädde till räkor i en supergod röra, champinjonstuvning m m.
Åh de blev så fina, men dock inget fint efter en resa hem från skolan...
Men mycket, mycket goda & roligt att få prova på det här med att göra egen smördeg.
Det tar ju sin tid & tålamod.

Torsdagen bakade vi ljuvliga morotskakor, prick lika goda som det recept jag brukar baka hemma.
Samma lektion som morotskakan så bakade vi Rörd Sockerkaka med rivet äpple, citron & citronskal.
Den var god men inte alls som det t ex morotskakan, den kan jag inte hålla tassarna ifrån!

Ta nu & köp hem ½ liter jordgubbar & kokar er denna jordgubbssylt :



Jordgubbssylt
½ l jordgubbar
350 g socker
1 g citronsyra
1 msk vatten

Dela jordgubbarna i 4 bitar.
Koka upp tillsammans med sockret och koka i 15 min, under omrörning. Skumma noga (ta bort skum med sked hela tiden under kokandet).
Blanda vatten och citronsyra och tillsätt det efter ca 5 min kokande.
Tag bort från värmen & häll upp i varma rena burkar.
Förvara sylten kallt.
 
Igår blev en kväll full av pizza,godis,ostkrokar & teve. 
Nu bär det av på någon timma till Sportsbar & äta supergod middag & se på fotboll!
Hörs snart & ha nu en härlig & god lördag som jag!

Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad smaskigt med hemkokt sylt! Det var länge sedan jag kokade egen jordgubbssylt men senast jag gjorde det så flöt mina jordgubbar upp till ytan. Vet du varför det blir så?

2009-09-14 @ 19:31:55
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Dillan

Hej!! jag har aldrig gjort sylt själv men tänkte det där med vatten och syran ,ska man koka det i fem min. innan man häller det över jordgubbarna??



ps. din brownie med hallonfrosting ser underbar god ut!! ha det bra

2009-09-17 @ 23:56:14
URL: http://Dillansblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0