Foccacia med basilika, körsbärstomat & riven ost

Det här bakades också i Tisdags. Godaste Foccacian ever :)
Jag valde att ha basilika, körsbärtomater & riven ost på, så himla gott!!!



Det var faktiskt Leila Lindholms ljuva recept som användes!

Leilas Foccacia
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
0.5 dl god olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special
Olivolja och flingsalt till plåten och utbakning

Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.
Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter.
Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.
Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten.
Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.
Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt. 
Strö sedan över t ex delade körsbärstomater, hackad färsk basilika och riven ost som jag.
Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.

Har bakat 6 stycken andra saker sammanlagt de två dagarna som gått.
Så inlägg kommer, ivarjefall på det jag fick ta hem igår!
& snart är det helg mina vänner, skönt skönt! : )

Kommentarer
Postat av: Dennis

Ser fantastiskt gott ut!

2009-09-19 @ 13:08:08
URL: http://dennismat.se
Postat av: Danielle

Bästa brödet till maten! Jag gillar inte tomater så jag brukar ha rosmarin och flingsalt på, passar till allt!

2009-09-19 @ 22:18:56
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com
Postat av: Ellen

Foccacia är så himlarns gott! :)

2009-09-25 @ 16:15:57
URL: http://lillellens.devote.se
Postat av: Chokladfreaks

Mmm det där ser riktigt gott ut, jag har receptet hemma men har aldrig orkat prova på det men jag kanske borde det!

2009-09-30 @ 19:59:23
URL: http://chokladfreaks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0