Skållat rågbröd med äpple och russin

Detta bröd bakade vi bland annat idag, jättegott! 
Bakade även knäckebröd och morotslimpa. Under tiden kunde vi smaska på brownies som gruppen före hade bakat, mmm :)

Känner att jag inte har hunnit uppdatera er så mycket som jag önskat senaste tiden då det är så mycket i skolan, så bakar det gör vi som sjutton allt möjligt gott! Mycket läxor och prov så på helgerna bakar jag mest kladdkakor eller chokladbollar haha.
Men på söndag åker jag hem till Skellefteå, för då har jag lov i en vecka!
& då ni vad jag ska prova baka nya saker & ha det skönt hemma i lugnet, längtar efter alla så mycket :)



Skållat rågbröd med äpple och russin
Skållning:
600 g vatten 75 grader
90 g grovt rågmjöl
Vispa ner mjölet i vattnet & låt svalna under lock. OBS! Ytan får ej torka.

350 g skållning
250 g klippt rågskållning
300 g vatten 25 grader
40 g jäst
15 g salt
15 g olivolja
630 g manitoba cream
200 g rågmjöl
1 grovt rivet äpple
1 dl russin




Smula ner jästen i bunken & lös i vattnet, tillsätt skållningen.
Tillsätt mjölet & kör på låg hastighet 5 min, under tiden tillsätt oljan.
Tillsätt salt & kör ytterligare 5 min, under tiden tillsätt äpple & russin, degen kommer att vara något kladdig.
Lägg i lätt oljad bunke& låt jäsa 55 min.
Tryck ur luften ur degen & låt jäsa 25 min till.
Forma till 3 runda bröd, mjöla t ex brödkorgar. Jäs 40 min.
Grädda ca 40 min eller till 98 grader innertemperatur.
Tag ur & låt svalna på plåt.


Vi hörs snart igen!


Kommentarer
Postat av: Frida

Hej hej, jag skickade ett mejl till dig, har du fått det? :)

2009-10-21 @ 20:54:40
URL: http://fridasrecept.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

gott med äpple och russin i brödet. men vad sjutton är manitoba cream?



härligt att åka hem på lovet! :) jag har glömt att kontakta kakburken men jag ska göra det imorrn... kram!!

2009-10-21 @ 21:40:12
URL: http://hellosugar.se
Postat av: I Nadjas kök

Vad brödet ser gott ut!

2009-10-25 @ 09:46:27
URL: http://www.nadjaskitchen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0