Två nya favoriter & rätt enkla att göra!

Okej, jag & choklad.
Jag älskar ju typ 99,9% av all choklad som finns i världen men idag har jag hittat två till favoriter till min samling!
Vi gjorde dem idag på skolan & alla smaskade på glatt hihi.

Måste få säga att det känns tråkigt att jag inte har skrivit något på över en vecka!
Skolan tar verkligen mycket tid och ork! 
Så jag bakar bara enkla godbitar hemma eller kopplar av med en massa choklad och annat gott : ) . 
Men i helgen har jag tänkt baka, möjligen fredag, har hemstudiedag :P.



Här får ni recepten på de tokigt goda pralinerna från idag, de måste ni prova!
Själv ska jag nog göra dem till jul igen de är så värd en plats på julgodisbordet!

Vi gjöt chokladskal som vi fyllde, såna fina som i Aladdinasken.

Mörk chokladpralin fylld med ljuv chokladkräm
100 g socker
100 g glukos
250 g grädde
250 g mörk choklad 56%

Koka socker och glukos till gyllenbrun karamell.
Värm upp grädden i mikron så att är het.
Häll i lite grädde i taget över karamellen & rör hela tiden.
Koka upp gräddkaramellen, tag av från värmen. Låt stå & dra 3 min.
Sila smeten över chokladen och mixa sedan med stavmixer.
Fyll i spritspåse & låt kallna innan man fyller skal.

Chokladpralin med härligaste kolakaramell
100 g socker
10 g glukos
90 g mandelmassa
25 g vispgrädde
10 g smör
50 g mjölkchoklad (om man vill)

Smält socker & glukos gyllenbrunt i kastrull.
Blanda mandelmassa, grädde & smör och tillsätt lite i taget på låg värme.
Mixa med stavmixer så att allt blandas, fyll sedan i spritspåse.
Fyll i gjutna skal.

Sen vill jag också uppmärksamma alla på att rösta på er favorit i Aladdinasken.
För till nästa jul byts det ut en!
Gå in på www.raddajulen.nu

Vi hörs snart igen : ) 

Kommentarer
Postat av: Anna

Smarrigt med choklad, jag är också tokig i det! Jag röstade på kokoskolan att stanna kvar, det är nog en av de godaste i min alladinask åtminstone. :)

2009-11-19 @ 19:10:30
URL: http://vinterhimmel.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej!

Vilken rolig överraskning att du bjuder på fina pralinrecept just när jag funderat på att testa att göra egna praliner :)

En sak jag undrar.. ska det verkligen vara 100g glukos i det första receptet men bara 10g i det andra?

Jag vill inte riskera att göra något helgalet!

Ha en fin helg!

/ Therese

2009-11-20 @ 09:12:59
Postat av: kristina

Gud va duktig du är!! Läser du till konditor?

2009-11-20 @ 09:58:41
URL: http://www.kristinaskastruller.blogspot.com
Postat av: Sandra drömkaka

Svar till Therese: Vad roigt att du ska göra praliner, de är helt galet goda dessa två :) !

& det stämmer i det första receptet ska det vara 100 g glukos (det receptet räcker till mååånga praliner) och det andra ska bara vara 10 g. Lycka till & hoppas du uppskattar dem lika mycket som jag :) !! / Sandra drömkaka

2009-11-20 @ 13:32:32
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

åhhh så underbart det lät med praliner, så kul att ni äntligen fick göra sånna i skolan! hoppas du fick äta en massa också! :) vi hörs imorrn, jag hoppas vi hinner ses nåt! stor kram!!

2009-11-20 @ 23:25:53
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Lena

Jag ska testa dina recept snart! :)

Men hur många praliner blir det på ett ungefär? Jag har inte så många formar...

Kram

2009-11-23 @ 23:58:49
URL: http://lenisbakblogg.blogspot.com
Postat av: cickan-piece of cake

Åååh! Precis såna fyllningar jag tänkt göra i mina nästa praliner! :-) Dom här ska testas!

2009-11-30 @ 10:00:07
URL: http://cickanspieceofcake.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0