Vilken dag...

Har hållit mej inne idag. Det här är ingen toppen dag.

I afton bakade jag för att försöka komma på andra tankar ett bröd med rivna morötter i.
Det är alltid balsam för själen för mej att baka men ibland så kommer saker ikapp en sen ändå.



Morotsrunding
2 STORA rundingar
25 g jäst
30 g smör
2,5 dl vatten
3 dl grovt rågmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
½ -1 msk honung
¾ tsk salt
1½ - 2 dl rivna morötter

Smält smöret i en kastrull & tillsätt vattnet.
Smula ner jästen i en bunke & häll över spaden, blanda.
Tillsätt sedan salt, honung & de rivna morötterna. Blanda succesivt ner mjölsorterna, spara ½ dl till utbakningen.
Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.
Forma sedan på plåt med bakplåtsapper 2 stora rundingar med hål i mitten & nagga. Jäs 30 minuter.
In i ugnen 225 grader ca 16 minuter.


Hoppas Ni haft en fin dag!  

Kommentarer
Postat av: Martina

Mm, det finns inget som slår nybakat med vare sig doft eller smak, det är underbart! Men jag brukar tycka att det är jobbigt med allt mjöl som dammar och deg och grejer och massa disk, haha. Lyxproblem va?=) Men jag lovar absolut att titta in till dig om jag ska baka nåt gutt! Tack för att du tittade in:)

2009-03-10 @ 18:46:52
URL: http://missisnorth.blogg.se/
Postat av: Leila bakar...

kunde inte sagt det bättre själv, det är verkligen balsam för själen.

2009-03-14 @ 09:00:49
URL: http://leilabakar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0