Kardemummabullar med äpple

Idag så var jag bakarsugen igen!
Passade perfekt att baka något mumsigt bröd då allt annat bröd jag bakat just blivit uppätit : )

Jag testade ett recept igen ur min Brödälskarbok som jag gjorde om lite, mumma blev det hursomhelst!



Kardemummabullar med hackat äpple
1 ½ dl ekologisk mjölk
1 dl vatten
2 krm salt
½ msk socker
30 g smör
1 ¼ dl hackat äpple (använde Golden Delicous)
½ ägg
2 ½ dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl
1 ¼ dl rågmjöl
2 ¼ rågsikt
25 g jäst ( halvt paket )
1 tsk Kardemumma

♥ Börja med att smälta smöret i en kastrull & tillsätt mjölk & vatten.
♥ Häll över i en bunke. Smula ner jästen & tillsätt socker, salt och kardemumman.
♥ Hacka äpplet i småbitar & blanda ner. Tillsätt sedan mjölsorterna & arbeta till deg.
♥ Låt jäsa 30 minuter.
♥ Baka ut på mjölat underlag, forma till runda bullar. ca 6 stycken stora.
♥ Låt jäsa 30 minuter till & sedan in i ugnen 13 minuter på 225 grader på plåt med bakpapper.

Kommentarer
Postat av: Martina

Vad duktig du är som bakar och grejar! Jag skulle också vilja baka eget bröd och så men det händer nog bara ett par gånger om året..=) Brukar göra filmjölkslimpa, det är gott:P

2009-03-10 @ 12:46:52
URL: http://missisnorth.blogg.se/
Postat av: Fido

Så himla gott jag föreställer mig att de där smakar! Måste prova!

2010-01-14 @ 01:53:02
URL: http://veganmage.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0