Tårtkalas!

Mamma hade ett av sina försenade 50-års kalas i helgen. Jag & fjorton andra var där och njöt av god förrätt, huvudrätt & efterrätt!
Jag hade tipsat henne om en  marängtårta med rice krispies och härlig chokladkräm som min "svärmor" brukar göra.
Så den fixade hon ihop & god som alltid blev den!

Måste tillägga från det ena till det tredje hur jag dog en bit idag.
Min dröm är att få utbilda mej till bagare & konditor. Trodde jag hade funnit sättet, men icket.
Finns några vux-skolor i sthlm som har den utbildning och den låter helt perfekt men nej, för att jag gått gymnasiet så skulle de inte ta in mej. Även om jag skulle flytta till Sthlm för att vara folkbokförd där & kunna söka in så finns nu tydligen i princip ingen chans att få en plats. Dör en bit till.
Hur kan det vara så?? Att det ska visa sig att det är bättre att INTE ha gått gymnasiet klart eller haft IG i alla ämnen, känns så hårt då man trodde det skulle ha ge att nå att ha försökt hela gymnasiet.

Ingen som har något tips? Bra förslag hur jag ska göra nu?



Marängtårta med rice krispies & härlig chokladkräm
10-12 bitar

Maräng:
3 äggvitor
2½ dl socker
3 dl rice krispies (frukostflingor som blir supergoda i ugnen)

Fyllning:
1 dl vatten
2½ msk vetemjöl
50 g mörk choklad
50 g smör eller margarin
1 dl florsocker
1 äggula
3 dl vispgrädde

Garnering:
30 g mörk choklad

Marängen: Sätt ugnen på 140 grader. Vispa äggvitorna till hårt skum.
Tillsätt sockret under fortsatt vispning & vispa minst 5 minuter tills marängen är blank.
Vänd ner rice kripies. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda i mitten av ugnen 1timma. Ta ut och dela marängen i två delar.

Fyllning: Koka ihop vatten & vetemjöl till en tjock smet.
Ta kastrullen från spisen och vispa i bitar av choklad & smör. Vispa tills allt smält.
Tillsätt florsocker & äggula och vispa till en jämn kräm. Bred krämen på ena marängen.
Hit kan det förberedas dagen innan. Förvara då botten med krämen svalt. Den andra torrt framme.
Vispa grädden & bred den över krämen. Lägg den andra marängen över.
Smält choklad över vattenbad & ringla med sked över tårtan.
Låt gärna tårtan stå svalt en stund innan servering!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Kul att du gillar att baka så mycket me dvilja och intresse kommer man väldigt långt baka på mvh Daniel

2009-01-13 @ 20:33:49
URL: http://toproos.blogspot.com
Postat av: Danielle

Mmm, det där ser jättegott ut! På tal om bagare och konditor så finns det vuxenutbildningar på fler ställen, nu vet ju inte jag vart du bor, men här i Göteborg finns det iaf en vuxenutbildning. Och om plåtarna så finns det billiga på Rusta och IKEA, kostar typ 49kr har jag för mig...

2009-01-14 @ 19:03:46
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej! Har du också en blogg, va kul:) Det såg väldigt gott ut med alla kakor, kanske får prova baka nåt när jag är i Norge :P

Är ju väldigt snart, har som inte fattat det. Vi ska vara där till mitten av maj ungefär, så typ 4 månader :) Hur är det med dej nu då? :)

2009-01-14 @ 23:01:57
URL: http://jjohannaalindholm.blogg.se/
Postat av: Ida

bara så du vet, i kristianstad finns en kyutbildning till bagare och konditor! lycka till :)

2009-01-16 @ 18:23:15
URL: http://fabulousfood.blogg.se/
Postat av: Hanna

Gud så mycket gott du bakar! Tårtan ser verkligen härlig ut! Jag älskar också att baka, kika gärna in på min blogg... http://metrobloggen.se/gottigottgott

kram Hanna

2009-01-23 @ 19:49:02
URL: http://metrobloggen.se/gottigottgott
Postat av: Malin

Förr var jag inte så förtjust i tårtor, men när min bästa kompis gjorde den här till mig för några år sen på födelsedag är jag hooked. Den är verkligen helt fantastisk!

2009-06-18 @ 12:47:16
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Cutecakes-Paulina

Vet du, jag var faktiskt också intresserad av en konditorutbildning, fanns tydligen två att välja på som låg under komvux, men samma för mig, fick inte gå den, har också gymnasium plus en annan utbildning så det var kört..men det finns kurser på medborgarskolan, de kostar iofs..men visst är det tråkigt att det ska vara så!

2009-07-04 @ 14:17:18
URL: http://cutecakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0