Kornkex

Är hos Joel & vi har nyss ätit godmiddag , mätt som en sprätt : )
Härligt & komma hit trots att jag vet han ska jobba från klockan 9 och hela natten, men sen är han ledig imorrn & hela helgen!
Så då blir det baka och mysa i Svansele, riktigt länge sen jag var dit nu, längtar!

Annars har det varit en lugn & harmonisk dag, hoppas på att en ska svara som vill hyra ut en del av sin lägenhet i Nacka men ja, vi är säkert en av hundra som skrivit till personen så...

Här har jag bakat Kornkex som jag hittat i någon bok nån gång! Tyvärr hade vi inte kummin hemma eller någon annan liknande brödkrydda så jag satsade mest på olika mjölsorter.



Kornkex

50 g smör
1,5 dl kornmjöl
1,5 dl dinkelmjöl
1tsk kummin stött i mortel
1 tsk salt
1 äggvita
1 dl filmjölk

Blanda smör, mjölsorterna, salt & kummin. Tillsätt äggvita & filmjölk, blanda till en kladdig deg.
Låt degen stå i kylen minst 30 minuter.
Kavla sedan ut den på bakplåtsapper och forma hur du vill!
Gräddas 175 grader ca 20 - 30 min.


Vad är din favoritbrödkrydda eller vilken skulle du tipsa om att ha i bröd eller kex? : )

Kommentarer
Postat av: Danielle

Anis är väldigt gott, men annars kör jag brödkryddor, himla smidigt.

2009-01-23 @ 10:57:51
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com
Postat av: Erika

Hoppas det går bra med lägenheten :)

Johanna bor i Umeå och jobbar som personlig assistent, jag och Bella är kvar här i Ske-å :P

2009-01-23 @ 20:23:07
URL: http://erenius.blogg.se/
Postat av: Danielle

Ja, Rocky är jättegoda! Jag har inte testat att göra dem själv, men min moster har gjort dem en gång, mums! Ja, jag har ganska mycket släkt där uppe. Min moster bodde i Kusmark innan, jag vet faktiskt inte riktigt var hon bor nu men sen har jag släkt i Byske också och lite runt omkring. Hoppas det går bra med bostadsletandet!

2009-01-24 @ 12:18:55
URL: http://heavenlycupcake.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0