Flyttfeber : )

Oh vad roligt & spännande det känns att flytta härifrån! Från lilla Skeå till "7 minuter från Stor-Stockholm"!
& oj vad jag längtar att shoppa, blir farligt det här ; )

Idag så packas det sista ner & det blir avskedsmiddag för lilla moí & sen dyker Joel & hans päron upp ikväll!
Wie : )

Igår så bakade jag igen, två saker : bröd & smarriga sötsaker.
Tekakor var brödet, så goda mmm! Mamma brukade baka dem ofta förr, men med vanligt vetemjöl bara.
Men jag bytte ut hälften till fullkornsmjöl & det känns ingen skillnad så varför inte ! : )



Runda & go'a tekakor
1 paket jäst
½ liter mjölk
½ dl linfrö
½ sl vetekli
1,5 dl havregryn
50 g smör
1 msk sirap
5 dl vetemjöl
3 dl fullkornsdinkelmjöl
3 dl kornmjöl
2 tsk bakpulver

♣ Blanda i en kastrull ner 2,5 dl mjölk, vetekli, havregrynet & linfröna. Koka till en gröt.
♣ Tillsätt sen smöret & resten av mjölken, sänk till fingervärme & smula ner jästen.
♣ Häll över i en stor bunke. Blanda i sirap, mjölen & bakpulver. Baka ut direkt.
♣ Jäs sedan på plåt med bakpapper 40 minuter & nagga. Ugn 225 grader 10 minuter.


Kommentarer
Postat av: lina

Vilka fina tekakor! Väcker barndomsminnen hos mig. Ska testa ditt recept. Lycka till med flytten!

2009-02-19 @ 15:57:45
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: A M A N D A - F A L K

mums med tekakor :D

Ha en fortsatt bra dag!

2009-02-20 @ 11:26:04
URL: http://amandajosefine.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad mkt gott du bakat, jag ska testa tekakorna,alla kakorn du gjort ser underbara ut, men farligt farligt. mvh Yvonne

2009-02-22 @ 21:34:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0