Brödbagarn är igång!

Idag på dagen passade jag på att baka ett bröd ur min nya bakarbok " Brödälskare " då vi sen skulle bort kl 15.
Fick börja på degen igår, då det ingår skållning. Men det går ju på 2 minuter så; nemas problemas!
Jag ändrade som vanligt en del på receptet så det enligt mej blir smaskigare! : )

I vanliga receptet är det kornmjöl i skållningen & sen bara vetemjöl i degen.
Och jag föredrar att inte bara ha ett vetemjöls bröd, då det ger mer smak med andra mjöl.
Här får Ni se :



Guldkornet med det goda rågmjölet
Dag 1 :
Skållning : 3 dl kokt hett vatten, blanda ner 1 dl rågmjöl eller annat mjöl du gillar.
Vispa & låt stå över natten.

Dag 2:
30 g jäst
2 - 2 ½ tsk salt
1 msk smör
6 dl grovt rågmjöl
4 dl vetemjöl
1 ½ dl hett vatten
1 ½ dl ljummet vatten



♦ Ta fram en stor bunke, vispa ner skållningen & det heta vattnet.
♦ Blanda jästen & ljummet vatten i en liten skål, vispa, häll ner i den stora bunken då det är fingervarmt.
♦ Tillsätt smör, salt & vetemjöl. Arbete ihop till en lite klibbig deg & låt jäsa 45 minuter.
♦ Tryck ut luften ur degen och låt den jäsa 20 minuter till.
♦Sen valde jag att använda min nya bröd/limpform istället för att forma två bollar.
Valde även att smörja ovandelen med smör & strö över solrosfrön. 
♦ Jäs ytterligare 30 minuter. In i ugnen på 200 grader i 30-35 minuter. Klart !

Nu ska jag gå & njuta av en massa nybakt bröd med goda pålägg mmm! : )

Kommentarer
Postat av: lina

Brödet ser jättegott ut! Nu blir jag ju baksugen igen:)

2009-02-26 @ 18:51:22
URL: http://linalikesmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0